Etsitkö onnellisuutta vääristä paikoista?

Tietoisuus, hyvinvointi, Hyvinvointivalmennus - Seinäjoki

Jotta voi olla onnellinen, on hyvä tiedostaa mistä kanavista onnellisuutta hakee. Nykyaika tarjoaa onnellisuutta yhä useammasta eri kanavasta, ALE-hinnoilla ja nopeasti. Nopeus ja valmiiksi pureskeltu onni eivät kuitenkaan välttämättä ole se viisain ja kestävin ratkaisu.

Elämme yhteiskunnassa, jossa kaikki on mahdollista ja kaikkea on tarjolla. Pahan olon poistamiseen on tarjolla lääkkeitä, päihteitä, tapahtumia, vempaimia ja ruokaa. Ja aina vain lisää ruokaa. Lisäksi esineet ja tavarat täyttävät kotimme ja matkustelukuvat Facebook-tilimme. Jos ei ole varaa matkustella tai ostaa uutta sohvaa, koemme helposti olevamme eriarvoisia eikä meillä ole oikeutta olla onnellisia.

Kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut aineelliset asiat vaikuttavat onnellisuuteemme ainoastaan siihen saakka, kun perustarpeemme ovat tyydyttyneet. Kun meillä on riittävästi rahaa ruokaan ja perustavaroihin, katto päämme päällä ja rahallinen mahdollisuus tehdä asioita joista pidämme, ei ylimääräinen raha tai materia lisää onnellisuuttamme. Onnellisuus on siis etsittävä jostakin muualta.

Onnellisuus löytyy sinusta itsestäsi. Se on ilmaista.

Poimimalla asioita ulkopuolelta ihminen ei joudu koskaan kohtaamana itseään. Hän ei joudu koskaan pohtimaan omaa toimintaansa, omaa kehoaan, omaa mieltään. Onnellisuus on helppo ulkoistaa, mutta ulkoistaminen ei tee sinusta onnellista. Kaikki ulkopuolinen on aina vain väliaikaista. Elämä virtaa eteenpäin ja ainoa asia, joka seuraa sinua päivästä toiseen, olet sinä itse.

Vain sinä voit tehdä itsesi onnelliseksi. Ei kukaan muu. Eikö olisi ihanaa, jos onnesi ei olisi riippuvainen kenestäkään muusta?

Ympäristösi ja sen tuomat virikkeet eivät ole onnellisuutesi esteenä eivätkä takeena. Voit olla onnellinen juuri siinä missä olet; työpaikalla, kotisohvalla, mökillä, kaupassa, leikkipuistossa. Sisäinen hyvä olosi seuraa sinua mukanaan minne ikinä menetkin. Sinä luot ympäristösi, ei toisinpäin.

Ympäristö voi vaikuttaa onnellisuuteemme hetkellisesti. Se voi vavisuttaa sitä, koetella sitä, jopa poistaa sen hetkeksi. Mutta kun olet sisäisesti onnellinen, ympäristön ärsykkeet eivät enää vaikuta sinuun niin voimakkaasti kuin ennen.

Sinä päätät kuinka suhtaudut asioihin

Mikään ei ole tärkeämpää kuin sinun oma suhtautumisesi asioihin. Onnellinen ihminen on se, joka riemuitsee siitä mitä hänellä on, ei murehdi sitä mitä häneltä puuttuu. Eikö vain?

Sinun onnellisuutesi on eniten kiinni sinun asenteestasi. Mihin sinä kiinnität huomion? Kuinka sinä suhtaudut asioihin?

Vuosia sitten suhtauduin itse kaikkeen varauksella.

”Mitähän tuo ihminen tarkoitti sanoessaan noin?”

”Huominen esitelmä menee varmasti pieleen.”

”Mieheni ei taaskaan ole siivonnut!”

”Miksi minun pitää aina tehdä kaikki?”

”Elämä ei voi tästä muuttua enää pahemmaksi.”

Elin negatiivisuuden kierteessä. Vaikka ulkopuolelta elämäni näytti hyvältä, ihan normaalilta, elämä tuntui sisältä rankalta. Suhtauduin asioihin pelokkaalla ja kielteisellä asenteella. Jotkin voisivat sanoa tätä realismiksi, mutta mielestäni se ei ollut sitä. Realismi voi olla positiivista. Realismi voi olla kiitollisuutta. Kiitollisuus ja positiivinen asenne lisäävät onnellisuuttasi. Samoin tekee huomion suuntaaminen hyvään.

Harjoittelen vieläkin positiivista suhtautumista ja huomion kiinnittämistä hyvään. Huomioin tietoisesti päivästä ja elämästä niitä asioita, joista olen kiitollinen. Niin isot kuin pienet asiat. Tällä hetkellä olen kiitollinen, että saan viettää kiireettömän työpäivän kirjastossa, mahani on täynnä ja mieleni rauhallinen. Voisin toki murehtia tulevaa muuttoa, jättimäistä univelkaa, suurta työmäärää ja tulevaa synnytystä. Mutta tällä hetkellä en halua murehtia. Nuo ovat asioita, jotka eivät murehtimalla muutu.

Kehotietoisuus ja tietoinen eläminen onnellisuuden tukena

Tietoinen läsnäolo on yksi onnellisuuden avaimista. Kun osaat hallita mieltäsi, se ei enää tuputa tietoisuuteesi jatkuvasti kielteisiä kuvia tai olemattomia tarpeita. Mielikuvat ja mainokset eivät enää vaikuta sinuun samalla tavalla. Opit tuntemaan itsesi, omat halusi, todelliset tarpeesi ja arvosi.

Tietoisen läsnäolon kulmakivi on kehotietoisuus, koska tietoisuus omasta kehosta ja hengityksestä ovat yksinkertaisin keino tietoiseen läsnäoloon. Tietoisuus omasta kehosta ja sen signaaleista palauttaa sinut välittömästi tähän hetkeen ja auttaa sinua tyhjentämään mielesi huutavalta minältä, joka sanoo, että sinun pitää tehdä sitä ja tätä.

Kehotietoisuuden harjoittaminen auttaa sinua myös tuntemaan kehosi tarpeet koskien liikuntaa, ravintoa ja lepoa. Kun kuuntelet, ravitset ja rauhoitat kehoasi, alat tulla herkemmäksi sen viesteille. Näin opit tuntemaan itseäsi ja kehoasi paremmin. Ankkurointiharjoitus on yksinkertainen kehotietoisuus-/tietoisen läsnäolon harjoitus, jonka voit tehdä milloin ja missä vain.

Ankkurointiharjoitus

Kesto noin 2 minuuttia

Seiso tukevasti paikallasi. Laita jalat hartioiden levyiseen haara-asentoon ja maadoita jalkasi lattiaan tai maahan. Kuvittele, että pudottaisit ankkurin. Tunne kuinka paino jakautuu jaloillesi tasaisesti. Keskity vain tähän hetkeen ja sulje silmäsi jos voit.

Paina jalkojasi kohti maata ja tunne kuinka lihaksesi jännittyvät kannatellessaan sinua. Kuvittele näkymätön lanka joka vetää sinua päästä ylöspäin jolloin ryhtisi paranee. Laita hartiat taakse ja pudota ne pois korvista. Seiso hyvässä ryhdissä mutta ole rento. Tunne kuinka painovoima vetää jalkojasi kohti maata.

Pane merkille koko kehosi. Hengitä kymmenen kertaa hitaasti syvään sisään ja ulos. Hengitä ulos hyvin hitaasti, siten että keuhkosi tyhjenevät kokonaan. Anna niiden täyttyä itsestään sisäänhengityksellä.

Huomaa, mitä tuntemuksia sinulla on, kun keuhkosi tyhjenevät. Huomaa, miltä tuntuu, kun ne taas täyttyvät. Huomaa, miten rintakehäsi nousee ja laskee. Anna ajatustesi tulla ja mennä, aivan kuin ne olisivat ohi ajavia autoja tai rantaa huuhtovia aaltoja. Ne tulevat ja menevät.

Katso nyt ympärillesi ja pane merkille, mitä näet ja kuulet ympärilläsi. Huomaa, missä olet ja mitä teet.

Harjoituksen jälkeen pohdi suhtaudutko ympäristöösi nyt eri tavalla? Tuntuuko sinusta erilaiselta? Kun annat asioiden tapahtua sellaisenaan arvostelematta ja arvioimatta niitä on mielelläsi rauha.

Mitä voin tehdä oman onnellisuuteni hyväksi?

Sekä tutkimukset, että omat kokemukseni kannustavat näihin viiteen asiaan. Jokainen niistä on ilmainen.

  1. Suuntaa huomiosi hyvään.
  2. Tunne itsesi ja kehosi
  3. Tee asioita joista nautit
  4. Vietä aikaa ihmisten kanssa joita rakastat
  5. Ole kiitollinen niin pienistä kuin suurista asioista elämässäsi

Ole kiitollinen, ole onnellinen!

Lotta Lahti <3