Oodi aamupalalle – aamupala on aivojesi moottori ja henkisen hyvinvointisi suojelusenkeli

Hyvinvointivalmennus - aamupala

Kirjoitin aikaisemmin Oodin kaurapuurolle. Nyt on aika kirjoittaa aamupalan puolesta. Aamupala ansaitsee mielestäni manifestin, onhan se jokaisen päiväsi aloitusateria. Startti, joka määrittää kuinka päiväsi alkaa.

Aamupala on tärkeä. Maistuu se sinulle tai ei. Nyt kerron miksi ja autan sinua jaksamaan paremmin ja hallitsemaan stressiäsi sekä painoasi. Lue ja inspiroidu aamupalasta!

Miksi syödä fiksu aamupala?

Itse olen aina syönyt aamupalan vaihtelevalla menestyksellä. Hitaina aamuina on ihana nauttia ruokailusta rauhassa, kun ei tarvitse syödä ihan heti herätyksen jälkeen. Oma kehoni tarvitsee aikaa herätäkseen ennen aamupuuroa. Toisille (kuten rakkaalle aviomiehelleni) tämä ilmiö ei ole tuttu. Heidän kehonsa toimii eri tavalla, ja heti aamuisin herätyksen jälkeen on nälkä.

Hyvä aamupala auttaa sinua selviytymään aamupäivän haasteista. Olivat haasteina sitten kipeät lapset, tiukka bisnespalaveri tai lopputentti. (Tai kaikkea tätä samana aamuna, huhhuh) Aamupala toimii aivojesi moottorina ja henkisen hyvinvointisi suojelusenkelinä. Sillä on siis muutakin merkitystä kuin fyysinen jaksaminen, painonhallinta tai mieliteot. Aamupala on osa sinun arkesi kokonaisuutta. Osa sitä positiivisen arjen palapeliä, joka tekee sinun elämästäsi laadukasta ja mielekästä.

Aamupala vaikuttaa siihen, kuinka koko päiväsi alkaa. Kysyn siis seuraavaa. Haluatko aloittaa päiväsi tukkimalla suolistosi sokerisilla mysleillä tai rasvaisella pekonilla ja vaalealla höttöpatongilla? Jolloin vatsasi turpoaa kuin ilmapallo ja pidätät pierua työpaikan hississä. Tai skippaamalla aamupalan ja kituuttamalla itseäsi nälässä iltapäivään saakka? Jolloin kiukuttelet, kun asiat eivät mene töissä tai koulussa niin kuin olit suunnitellut. Luultavasti et halua näitä kahta. Vältetään siis nälästä johtuvaa kiukuttelua ja rasvasta ja hiivasta johtuvia ilmavaivoja. 🙂

Pekonit ja sokerimyslit ovat niitä sattumia, joita syödään harvoin jos enää silloinkaan. Nälkä taas ei kaunista ketään, se saa sinut tekemään huonoja ratkaisuja ja horjuttaa sisäisiä vahvuuksiasi. Kun kehosi tottuu ravitsevaan, terveelliseen aamiaiseen, se ei enää halua muroja, pekonia tai sokerijugurttia. Eikä nälkää.

Mikä on fiksu aamupala?

Kun totutat kehosi hyvään, se alkaa vaatimaan sinulta hyvää kohtelua myös jatkossa. Itselle tämä tarkoittaa pääsääntöisesti kattilassa keitettyä aamupuuroa (jos siis en ole nukkunut pommiin!) esimerkiksi marjoilla, omatekemällä hillolla, hedelmillä, siemenillä, pähkinöillä tai pähkinävoilla, taateleilla, vaahterasiirapilla, raakakaakaonibseillä, kookosöljyllä, kookoslastuilla. Eli käytännössä puuroa ”hörseillä”.

Sinulle se voi tarkoittaa vaikka kasvisomelettia tai marjasmoothieta ja täysjyväruisleipää. Hyviä valintoja kaikki, mutta itse liputan arkena puuron puolesta. Se on hellä herkkävatsaiselle eikä kuluta kukkaroani. Hyviin aamuihin kuuluu myös vesi. Juo siis vettä, sitä ihan tavallista hanavettä ja mieluusti muutama lasillinen!

Kiireinen nauttii siis esimerkiksi edellisenä iltana jääkaappiin tehdyn raakapuuron, täysjyväruisleivän tai smoothien. Aikaisin heräävä, aamupalalle aikaa varaava ehtii nauttia omeletin tai kattilapuuron hörseillä. Jokaiselle löytyy oma vaihtoehto, jota säädetään omien mieltymysten ja mahdollisten ruokarajoitteiden mukaan.

Entä jos aamupala ei maistu?

Kaikille ruoka ei maistu heti herätyksen jälkeen. Se on ihan ok. On onneksi keinoja antaa keholle ravintoa, vaikka puuro ei menisi alas heti 7.00 aamulla.

Ennen oli normaalia, että en syönyt aamupalaa ja lounaan aikaan vatsa kurni jo kipeästi. Aamut olivat silloin erilaisia. Vatsa oli tyhjä, olo vetelä. Aivot eivät toimineet täysillä, enkä jaksanut tehdä mitään ”ylimääräistä” tai ylittää itseäni saamissani tehtävissä. Vastoinkäymiset tuntuivat suuremmilta ja mieli harhaili missä sattuu. Hoidin toki hommani, mutta toiminnallinen kapasiteettini oli vajaa. Kuljin päivästä toiseen 70% panostuksella elämääni.

Lisäksi aamiaisen skippaaminen lisäsi selvästi minun kohdallani iltasyöpöttelyä. Niinä päivinä kun en syönyt aamupalaa iltaisin tuli napsittua mitä ikinä kaapeista löytyi ja kierre oli valmis. Kun illalla söin mitä sattuu, ei aamulla ruoka maistunut. Ja sama jatkui päivästä toiseen. Vatsaani koski usein, olin turvoksissa ja suolistoni oli kauhuissaan.

Nyt asiat ovat hieman toisin. Aamuina jolloin on joko niin kiire, että en ehdi syömän aamupalaa tai en vain saa sitä syödyksi, yritän syödä jotain pientä edes. Viime vuosina tämä on kohdallani tarkoittanut blenderissä pyöräytettyä smoothieta.

Smoothie on yksi hyvä keino saada kehoosi heti aamusta virtaa, kuituja ja vitamiineja. Eikä sen tekemiseen mene kuin pari minuuttia. Lisäksi voit ottaa smoothien mukaan ja hörppiä sen esimerkiksi työmatkalla tai työpaikalla.

Eli vaikka aamupala ei maistuisi tai nukkuisit pommiin, tee edes jokin pieni teko kehosi hyväksi aamuisin. Takaan, että kiität itseäsi. Smoothien ei tarvitse olla monimutkainen. Kun totut näihin herkkupirtelöihin, kynnys niiden tekoon madaltuu ja alat ostamaan kaupasta automaattisesti raaka-aineita, joita voit smoothieen heittää. Vain taivas on rajana. Tai jos smoothie tuntuu hankalalta syö edes banaani ja vähän pähkinöitä. Ei terveellisyyden tarvitse olla työlästä! 🙂

Syö (tai juo) aamupala ja elä elämääsi 100% sitoumuksella.

Haluatko sinä siis edelleen elää elämääsi päivästä toiseen 70% kapasiteetilla? Syöden huonon aamupalan tai jättämällä sen välistä. Ajattele miten tämä vaikuttaa työkykyysi, luovuuteesi tai uusien asioiden omaksumiseen.

Mieti millaista olisikaan elää sata prosenttisesti omaa elämäänsä? Saisitko silloin enemmän aikaan? Onnistuisitko silloin tekemään niitä asioita, joista unelmoit? Jaksaisitko silloin paremmin töissä ja harrastuksissa? Voi olla. Ja kuvittele, jos muutos parempaan lähtisikin niin pienestä asiasta, kuin terveellisestä aamupalasta ja sen tuomasta ihanasta asenteesta?

Kun syöt vatsaasi, suolistoasi ja aivojasi hellivän aamupalan, onnistut päivän tehtävissäsi todennäköisemmin. Mieltäsi eivät häiritse fyysiset rajoitteet, kuten nälkä tai ilmavaivat. Tällöin koet enemmän onnistumisen kokemuksia. Kun koet enemmän onnistumisen kokemuksia, itsevarmuutesi kasvaa. Kun koet itsesi itsevarmemmaksi, stressitasosi laskevat. Eikö ole huikeaa! Hyvästä aamupalasta syntyy koko elämääsi vaikuttava positiivinen kierre.

Onko siis enää syytä aliarvioida aamupalan tärkeyttä? Nauti aamupalasta, nauti elämästä!

Helppo smoothieresepti

Valmistusaika 5 min

Annokset 1-2

1 banaani

1 avokado

1 pieni puntti tuoretta minttua

1 mango (tai pakastemangoa)

1-2 dl vettä

Surauta blenderissä tai sauvasekoittimella sileäksi, kaada mukiin tai mukaan otettavaan purkkiin. Juo ja nauti. Onnittelut, nyt olet valmis kohtaamaan päivän haasteet!

// Lotta Lahti