Uuvuksissa – kirja minulle joka tahdon voimani takaisin

En jaksa enää.

Ihmisen mieli on tunnetusti äärimmäisen voimakas työkalu. Mieli vaikuttaa omaan elämään, mutta hyvin voimakkaasti myös ympäristöön. Esimerkiksi väsynyt perheenäiti voi itse huonosti, mutta tämä pahoinvointi heijastuu myös lapsiin ja puolisoon (kyllä puhun itsestäni). Se jos jokin, on pätevä syy pitää itsestä huolta.

Mielenterveys on hyvinvoinnin tila, jossa ihminen pystyy näkemään omat kykynsä ja selviytymään elämään kuuluvissa haasteissa sekä työskentelemään ja ottamaan osaa yhteisönsä toimintaan (WHO). 

Mielenterveyttä voi ja on viisasta suojata. Siihen on olemassa niin ulkoisia, kuin sisäisiä tekijöitä. Sisäisiksi tekijöiksi katsotaan mm. myönteiset varhaiset ihmissuhteet, mahdollisuus toteuttaa itseään sekä riittävän hyvä itsetunto. Ulkoisia tekijöitä taas ovat esimerkiksi mielekäs työ ja turvallinen elinympäristö.

Mielenterveyttä voi vahvistaa ja mielenterveysseura kehottaa muistamaan nämä viisi asiaa.

  1. Pidä huolta itsestäsi
  2. Innostu uudesta
  3. Pidä yhteyttä ystäviin ja tuttaviin
  4. Tunnista tunteet
  5. Pyydä tarvittaessa apua

Uuvuksissa

Sain Tuumalta luettavaksi silmiä avaavan kirjan Uuvuksissa. https://www.tuumakustannus.fi/ Kirjan on kirjoittanut työ- ja organisaatiopsykologi, työterveyspsykologi ja kouluttajapsykoterapeutti Liisa Uusitalo-Arola. Henkilökohtainen kiitos Liisa siitä, että tuot uupumisen ilmiötä päivänvaloon ja avaat niin henkilökohtaisella- kuin organisaatiotasolla sen ennaltaehkäisyn mahdollisuuksia.

Kirja avaa silmäsi. Tai avasi ainakin minun silmäni. Minun piti mennä monta kertaa itseeni kirjaa lukiessani. (Täh, eikö oma väsymykseni olekkaan vain muiden ja elämäntilanteeni syytä?)

Uupuminen on yllätys yllätys helpommin ennaltaehkäistävissä kuin hoidettavissa. Mutta uupumuksesta voi myös toipua. Kirjassa kuvataan hyvin uupumisen taustaa ja polkua siitä selviytymiselle. Tieto ja tarina kulkevat läpi kirjan, niin että uupuminen käsitteenä tulee lähelle. Siihen voi samaistua ja siitä voi oppia.

Tarinoita uupumuksesta.

Taloushallinnon Tiina (Uusitalo-Arola 2019, 70) kertoo näin

”Yritän edelleen liikaa, ja sitten menee yli voimavarojen. Kotoa se malli tietysti tulee, ja olen sen ihan omin päin omaksunut: isä teki montaa työtä, ja äiti oli sairas ja joutui usein olemaan pois töistä. Samanlaisia sydänoireita äidillä oli kuin minullakin. Isänäiti asui samassa talossa, ja koska hän pelkäsi että minut hemmotellaan pilalle, hän vei minua kävelylle hautausmaalle. Hän sanoi, että tänne sinun isäsi ja äitisikin päätyvät kiven alle – sitten et ole kenellekkään erityinen, et yhtään parempi kuin kukaan muukaan ihminen. Yksin tänne tullaan, ja yksin täällä pitää pärjätä.

”Kai hän hyvää tarkoitti. Olin silloin neljä vuotias. Aloin silloin pelätä että minun pitää tosiaan pärjätä yksin. Se tuli ilmi sillä tavalla, että olin ihan hysteerinen, kun en yltänyt tiskipöytään. Isän piti tehdä minulle jakkara, että ylsin tiskaamaan ja äidin piti ommella minulle oma tiskipyyhe.”

Tämä on tarinani ydin. En ole tietoisesti huolestunut siitä, että jään vailla suojaa ja rakkautta – vaan siitä, miten saan työt tehtyä.”

Psykiatri Niklas Nygren kertoo näin

”Siinä minä sitten istuin tuolissani. Ruumiini ja aivoni olivat liittoutuneet ja käyneet lakkoon. Kesti puolitoista tuntia, ennenkuin pääsin ylös. Onneksi potilaita ei ollut odottamassa. Tapahtuneesta huolimatta yritin jatkaa töitäni. Se ei onnistunut. Aina ennen olin voinut purra hammasta ja aloittaa uudestaan, mutta nyt se ei ollut mahdollista. Sairausloma oli ainoa vaihtoehto.”

Ensinnäkin on huomattava, että uupuminen on aina yksilöllistä. Vaikka uupuminen vaatii kuormaa, toiset ovat alttiimpia kuormalle kuin toiset. Kuormittumiseen vaikuttavat niin perimä, ulkoiset tekijät kuin elämän aikaisemmat kokemukset. Tämän vuoksi, on haitallista verrata liiaksi itseä toiseen.

Uupumista ei pidetä vielä lääketieteellisesti sairautena vaan monimuotoiseksi oireiluksi eskaloituvana vaikeutena sopeutua tilanteen tai ympäristön vaatimuksiin. Tällöin voidaan ajatella, että oireet häviävät, kun ärsyke otetaan pois. Ilmiö on kuitenkin monimutkaisempi ja se voi pitkäkestoisen stressin vuoksi aiheuttaa lukuisia sairauksia sekä psyykkisiä pulmia.

Kuinka toipua?

Kirja valaisee toipumiseen 6 askelta.

  1. Tunnista ja myönnä uupumuksesi – Uupuminen voi olla vaikea tunnistaa. Silloin kokemusmaailma muuttuu. Väsymyksestä, negatiivisuudesta ja ankeudesta tulee normaali olotila. Kyynisyys selitetään ulkoisilla tekijöillä, vaikka todellisuudessa vain 10 % ulkoisista tekijöistä on merkitystä.
  2. Ota etäisyyttä työhön – Mahdollinen sairasloma, mutta vaatii myös oman toiminnan reflektiota sekä mahdollisesti kuntoutusta
  3. Anna kehosi ja mielesi elpyä – Uni, lepo, päivärytmi, rentoutus/kehotietoisuus/meditaatioharjoittelu
  4. Selvitä mikä sinulle on tärkeää – Tässä vaiheessa selvität omat arvosi ja sen toimitko elämässäsi arvojesi mukaan
  5. Tunnista muutostarpeet – Mitä haluat vähemmän, mitä enemmän
  6. Mahdolista muutokset ja toimi toisin – tee siis käytännön muutoksia

Tunnista tunteesi ja opettele niiden säätelyä

Vaikka uupumuksesta toipuminen harvoin kulkee samaa rataa, siihen liittyy samoja elementtejä. Itseymmärryksen lisääminen on paitsi elpymistä, mutta se on merkitykselistä myös ennaltaehkäisyn kannalta. Millaista elämää minä haluan elää? Mikä on minun tapani reagoida? Miltä erilaiset asiat minusta tuntuvat?

Myös kipeiden tunteiden tunnistaminen on tärkeää. Tunteiden tunnistamisen lisäksi on harjoiteltava niiden säätelemistä. Ilman tunnesäätelyn taitoja, ihminen on kuin lehti tuulessa tai elefantti posliinikaupassa. Tulokset ovat silloin sattumanvaraisia.

Mitä uupumuksesta voi oppia?

Selvitä siis itsellesi mikä työssäsi ja elämässäsi vaikuttavat siihe, että uuvut. Tämän ymmärryksen pohjalta voit käynnistää ne toimet joita elämäsi vaatii kestävämmän hyvinvoinnin kannalta. Tämä edellyttää että opit suhtautumaan itseesi utealiaan myötätuntoisesti. Mitä tuleekin vastaan, älä tuomitse itseäsi ja ota muutama askel taaksepäin. Tarkastele itseäsi ja toimintaasi ulkoapäin. Näin saat lisää ymmärrystä niihin voimiin, jotka sinua liikuttavat. Harjoita siis tervettä itsemyötätuntoa sekä vanhaa, mutta viisasta neuvoa eli peiliin (uteliaasti ja hyväksyvästi) katsomista.

Vaikka siis huomaisitkin kirjan luettuasi, että jes, en ole uupunut, valaisee tämä kirja myös auttamaan niitä jotka sillä tiellä ovat. Tai mikä parhainta auttaa meitä asennemuutoksessa kohti maailmaa, jossa uupuminen ei ehkä olisikaan enää niin tavoiteltavaa.

Aloitin tämän artikkelin kirjoittamisen vuosi sitten joulukuussa 2019. Nyt nuosi sen jälkeen minulla oli paukkuja kirjoittaa se loppuun. Nyt menee jo huikean paljon paremmin ja jaksamista on takuulla enemmän. Ehkä alan taas kirjoittaa blogia. <3

LÄHTEET

Mielenterveysseura, Mitä on mielenterveys? https://mieli.fi/fi/mielenterveysseura/organisaatio-ja-toiminta/strategia/mit%C3%A4-mielenterveys

Uuvuksissa. Kirja sinulle, joka tahdot voimasi takaisin. 2019. Liisa Uusitalo-Arola. Tuuma-kustannus. Otava kirjapaino oy. Keuruu.